wtorek, 18 kwietnia 2017

Cypryjskie wspomnienia - zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia ;)

Witajcie Kochani :)

Wróciłam z urlopu i mam dla Was garść jeszcze gorących wspomnień ;)
Jak widzę, co się dzieje za oknem to może przyjemnie Wam się zrobi, jeśli poczytacie trochę o cieplutkim miejscu ;)
A więc zaczynamy :)

Na początek – nasz urlop, to była wyprawa rowerowa dookoła Cypru. Ja zrobiłam około 800 km i ponad 9 tys. Przewyższeń (czyli podjazdów, czyli mozolnego wślimaczania się pod górkę)

Zaczęliśmy w Larnace i udaliśmy się na północ, na turecką stronę i powolutku na zachód, potem na południe, żeby w Larnace zakończyć.
Okej, to teraz jak było :)

Uczucia Cypr wzbudził w nas mieszane, posłuchajcie:

Pogoda – było ciepło, co tu dużo mówić. Właściwie codziennie przynajmniej 25 stopni, poza dniem w górach, gdzie na 1800 m npm były stopnie 3 :P

Już na drugi dzień byliśmy czerwoni niczym raki.
Wieczory jednak były chłodne (jeśli można mówić o chłodzie przy około 15 stopniach).

Wiatr targał naszą złuszczającą się skórę, a czasem nawet zagrzmiało i spadł deszcz (kucanie pod krzakiem w czasie ulewy nie uchroni Was przed zmoknięciem, uwierzcie mi :P).

Krajobrazy  - południe -  od półwyspu Akamas do Larnaki, to najpiękniejsze miejsca Cypru. Wcześniej też ładnie, rzecz jasna, ale nie, żeby nas oszołomiło ;)

Miasta – paskudne. Miasta, wsie, wszystko brzydkie. Bez ładu i składu, bez charakteru.
Północna część pełna opuszczonych willi turystycznych - całe osiedla, wybudowane tylko do szkieletów, albo nawet i całe, jakby czekały tylko aż się wniesie do nich meble. Stoją i niszczeją.

Zabytki – niezbyt wiele, niezbyt imponujące. Jest kilka ciekawych perełek, głównie po tureckiej stronie, głównie są to meczety (i meczety przerobione z kościołów), oraz miejsca związane z religią.
Ciekawym miasteczkiem jest Lefkara, stoją w nim, jako jedne z niewielu na wyspie, domki z żółtej cegły (wioseczka w typie tych, jakich na pęczki znajdziecie we włoskich czy francuskich wsiach)

Jedzenie – słabe. Nie było co jeść… nic dobrego, a chleb na tyle kiepski, że woleliśmy jeść chleb tostowy, zwłaszcza, że na kwaterach były przeważnie tostery.
Nawet kebab był lepszy z budki na Dworcu Centralnym, niż w jakiejś super tureckiej knajpie :P

Zasmakował nam jedynie biały, słony ser z Lidla :P oraz smażony halloumi. No i jedna z ich sangrii :P
Słodycze strasznie słodkie. Nawet niezłe, ale bez szału.

Natomiast fajne było to, że poza pomarańczami, rosną tam również banany :D i mogliśmy ich jeść aż do rozpuku :P

Ludzie – sympatyczni i chętni do pomocy. Mężczyźni po tureckiej stronie zadbani i przystojni ;)

Podział turecko – grecki – to jeden z najciekawszych aspektów wyspy. Północna część jest turecka, a południowa grecka.
Grecy ostrzegają przed złymi Turkami. Turecka waluta po greckiej stronie jest nielegalna.
Turcy wkurzają Greków jak tylko mogą. Na zboczach gór w Nikozji widnieją wielkie flagi tureckie, które widać z greckiej strony. Przy granicy napis TRNC FOREVER (czyli turecka republika północnego Cypru na zawsze).
Natomiast Grecy po swojej stronie wciąż mają zasieki i barykady.

Zwierzęta - na Cyprze jest mnóstwo kotów :)
Niektóre są milusińskie inne pół dzikie.
Ludzie o nie raczej dbają, karmią je, stawiają im domki. Nie ma zbyt wielu psów (ku mojej uciesze, psy szczekają i gonią rowery, a ja się zawsze wtedy boję).

Niewiele jest też hodowli owiec, czy krów, więc krajobrazy raczej pozbawione są pastwisk.
Wydaje się, że zwierzęta są tu traktowane trochę lepiej niż w Grecji

Podsumowując, to ciekawe miejsce na tydzień, góra dwa.

Wyspa jest mała, można się zakotwiczyć w jakimś przyjemnym pensjonacie i robić wypady po wyspie, lub objechać ją dookoła, samochodem lub rowerem, jak my.

Ruch jest lewostronny, więc trzeba się pilnować ;) Ale kierowcy raczej uważają na takich zapominalskich z innych stron świata z ruchem prawostronnym ;)

Z łatwością można się dogadać po angielsku, wszyscy mówią mniej lub bardziej (częściej bardziej). Jest też wielu Brytyjczyków, oraz Rosjan - zatem i po rosyjsku można próbować gawarić ;)

Baza noclegowa bogata – ale raczej w noclegi pod dachami, kampingów na całej wyspie jest kilka, chyba teraz były jeszcze zamknięte, nie wiem, sypialiśmy na kwaterach ;)

Cenowo dość drogo, ale nie bardzo drogo. Mniej więcej o połowę niż w Polsce.

Ciekawa jest świadomość, że  z Cypru jest tylko 100 km do Syrii. Spodziewaliśmy się więc bardzo wschodniej kultury i architektury, a jest tam dość grecko

A Wy, byliście kiedyś na Cyprze? :)

Pozdrawiam Was ciepło, N. :)